سرعین

صفحه اصلیگردشگری

سرعین

سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل و مرکز شهرستان سرعین است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان ارد

غار کلماکره با بوی باروت و جام شیردال!
گردشگری – غار علیصدر همدان
آشنایی با آتشکده سرمسجد
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل و مرکز شهرستان سرعین است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.
شهر سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض شمالی با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری
برای بررسی فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ مردم آذربایجان بالاخص اردبیل را موردبررسی قرار داد. این مردم خالق یکی از غنیترین گنجینه هایادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند. جهانگردان شیفتهٔ فولکور ان شده‌اند. ادبیات شفاهی این خطه از سابقه‌ای کهن برخورداراست. شالوده ادبیات آذربایجان برفولکوربنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق می‌باشد. در جای دیگر فولکور عبارت است از اداب و روسم توده مردم، تصنیف‌های عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه‌ها و هنرهای سادهٔ یک ملت.

وجه تسمیه سرعین
سرعین در فرهنگ لغات عربی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته ازاین منطقه به نام‌های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یادکرد می شده است.جاذبه‌های گردشگری سرعین تالیف حسینعلی صادق مغانلو، انتشارات باغ اندیشه ۱۳۸۲،
جاذبه‌های شهر سرعین
سرعین به جهت داشتن چشمه‌های آب گرم متعدد معروف است و همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان فراوانی است. در این شهرحدود ۲۵۰ هتل – هتل آپارتمان و مهمانسرا وجود دارد. علاوه بر این مردم منطقه خانه‌های مسکونی و ویلاهای خود را به عنوان مهمانپذیر اجاره می‌دهند
نمایی از روتای ویلا درق در نزدیکی شهر سرعین

روستای تاریخی کنزق
در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین روستای تاریخی به نام کنزق وجود دارد. دراین روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف ترین آنها ساری دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بودهو با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می گذرد، مروزه تفرجگاه خیلی از مسافران این منطقه شده است
تورش سویی (آب ترش): این آب ترش و بسیار گازدار است. نوشیدن این آب برای بیماری‌های معده بسیار مناسب است. همچنین برای بیماری‌های پوستی وخارش دست توصیه می‌شود.
مردان بولاغی: آبی بسیار خنک، زلال و سبک دارد که برای بیماری‌های پوستی مثل کهیرزدگی بسیار مناسب است.
دربالا دست این دره تپه‌ای به نام (حسین تپه) وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته اند. از این غارها اشیاء تاریخی متعددی یافت شده.
چاقور چوقر: نام تپه‌ای دراین روستا است که در آن گونه های کمیابی از خزنده گان مثل آفتاب پرست وسوسمار زندگی می کنند.

آبگرم‌ها
سرعین دارای دهها چشمه آب گرم معدنی می‌باشد که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند.
لیست برخی آبگرم‌های معروف سرعین
گاومیش گلی (این مجتمع به صورت سنتی است و چشمه‌ها مستقیماً در محل استخر وجود دارند)
بش باجیلار (بش باجیلار در زبان آذری به معنای ۵ خواهران است)
مجتمع آب درمانی سبلان (این مجتمع به صورت مکانیزه و مجزا برای خانم‌ها و آقایان در طول روز و تا ساعت ۱۱ شب سرویس دهی دارد)
آبگرم ژنرال
آبگرم پهنلو
قهوه سویی
ساری سو
آبدرمانی شفا
قره سو
ایرانیان (این مجتمع به صورت کاملاً مجهز است)
چشمه ابگرم دالار
پیست اسکی آلوارس
دامنه‌های کوه سبلان در نزدیکی روستای الوارس

تله کابین آلوارس، اردبیل
پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های سبلان واقع شده است که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می‌باشد این پیست اسکی در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای الوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از انجائی که پیست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برفهای این منطقه می‌تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول است.
از جمله کارهایی که جهت آماده سازی و بهره برداری از آن انجام شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
احداث جاده‌ای آسفالت به طول ۲۴ کیلومتر تا پای پیست
۱- نصب و راه اندازی دستگاه و خط تله سی یژ به طول ۱۲۵۰ متر ساخت شرکت دو پل مایر اتریش۲- نصب و راه اندازی یک خط تله اسکی جهت آموزش و استفاده علاقه‌مندان ۳- احداث دو باب ایستگاه کلاسهای آموزشی۴- ساختمان اداری، مهمانسرا، رستوران، خرید دستگاه برف کوب، هتلی مدرن و مجهز…… مجتمع ورزشهای زمستانی آلوارس در آن واقع شده است.
اتوبان سرعین
اتوبان دو بانده جدیدالاحداث از طرف اردبیل مسیر راحت و ویژه‌ای را جهت تامین امنیت مسافران فراهم آورده است.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0