صفحه اصلیفرهنگی ، هنری

مواد پلاستیکی عامل آلاینده دریاها هستند

محققان امروزه بیش از پیش ذرات پلاستیکی را در بدن آبزیان و پرندگان می‌یابند. حال اتحادیه اروپا با طرحی جالب اما دشوار، قصد دارد کشورهای اروپایی را وادا

درگذشت مرحوم رحیم بیرگونی
فرتوری نادر از پروفسور سمیعی، گرهارد شرودر و استاد فرهنگ شریف
لوتوس – گل نیلوفر
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محققان امروزه بیش از پیش ذرات پلاستیکی را در بدن آبزیان و پرندگان می‌یابند. حال اتحادیه اروپا با طرحی جالب اما دشوار، قصد دارد کشورهای اروپایی را وادار کند تا مصرف پلاستیک خود را به میزان۸۰ درصد کاهش دهند.

zobaleh

بیش از ۱۰ سال است که محققان تلاش می‌کنند از طریق پرندگان مرده در دریا، به میزان آلودگی آب اقیانوس‌ها دست یابند. آنها به طور متوسط حدود ۳۱ ذره پلاستیکی را در معده‌ی حیواناتی که به ساحل می‌رسند، پیدا می‌کنند. بر اساس این ارقام، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در هر کیلومتر مربع از سطح آب‌ها، حدود ۱۸ هزار ذرات پلاستیکی یافت می‌شوند.

پلاستیک قرن‌ها در دریا باقی می‌ماند 

بنیامین بونگارت به عنوان کارشناس در انجمن حفاظت از طبیعت آلمان برای مقابله با ایجاد زباله فعالیت می‌کند. او می‌گوید که بیشتر پلاستیک‌ها نه از دریا، بلکه از خشکی می‌آیند. به گفته او ۸۰ درصد کیسه‌های پلاستیکی از طریق توریست‌ها، ساکنان سواحل و یا از طریق باد وارد دریاها می‌شوند.

حال کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل قصد دارد که مصرف پلاستیک در کشورهای این اتحادیه را به شدت کاهش دهد. سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد کیسه‌ی پلاستیکی در این قاره مصرف می‌شود. به گفته مسئول حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا، بیش از ۸ میلیارد کیسه‌‌ی پلاستیکی به عنوان آشغال به مناطق طبیعی می‌رسد و مشکلات محیط زیستی ایجاد می‌کند.

برای مثال حیوان‌ها قسمت‌هایی از این پلاستیک‌ها را می‌بلعند. حال مسئول حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا طرحی را برای تغییر قانون بسته‌بندی ارائه داده است. بر اساس این طرح قرار است که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصرف کیسه پلاستیک خود را کاهش دهند.

bird

مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشورهای مختلف اروپا بسیار متفاوت است. مصرف سرانه دانمارکی‌‌ها و فنلاندی‌ها سالانه تنها ۴ کیسه‌ی پلاستیکی است، در حالی که این مصرف در میان لهستانی‌ها و پرتغالی‌ها به ۴۵۰ عدد می‌رسد. میزان مصرف سرانه آلمانی‌ها ۷۰ عدد کیسه‌ی ‌پلاستیکی است.

اما آیا اینکه طرحی که مسئول حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا ارائه داده است، قابلیت اجرایی دارد یا نه، هنوز نا‌روشن است، زیرا برای تصویب این قانون پارلمان اروپا وهمچنین شورای وزیران اتحادیه اروپا باید موافقت کنند. موافقت کردن با این مساله می‌تواند برای کشورهایی چون فرانسه و آلمان که صنعت گسترده تولید مواد پلاستیکی دارند، دشوار باشد.

zobaleh1
باد، کیسه‌های پلاستیکی را تا کیلومترها به دریا می‌رساند

مصرف بالای مواد پلاستیکی در کشورهای در حال توسعه

به گفته بنیامین بونگارت، اتحادیه اروپا می‌تواند همانند یک لوکوموتیو برای کشورهای دیگر عمل کند. او می‌افزاید که آلودگی آب در کشورهای در حال توسعه بسیار بالاتر از کشورهای صنعتی است. هر چه رفاه در این کشورها افزایش ‌یابد، مصرف محصولات پلاستیک نیز بالاتر می‌رود. بونگارت امیدوار است که کشورهای در حال توسعه در این زمینه از اتحدیه اروپا پیروی کنند.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0