به بهانه سالمرگ مرد جاوادانه ورزش ایران؛ جهان پهلوان تختی

صفحه اصلیمفاخر ایران

به بهانه سالمرگ مرد جاوادانه ورزش ایران؛ جهان پهلوان تختی

کودکی که در روز یکشنبه نهم شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران از دامان پرهیزکار و متدین به نام صغری خانم متولد شد و بر سر سفره پاک آقا رجب نان و نمک

ایران بزرگ ، آرمان بزرگ می خواهد – سردار اسعد بختیاری
سالروز بزرگداشت خیام – 28 اردیبهشت
بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی – به مناسبت 25 اردیبهشت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کودکی که در روز یکشنبه نهم شهریور 1309 در محله خانی آباد تهران از دامان پرهیزکار و متدین به نام صغری خانم متولد شد و بر سر سفره پاک آقا رجب نان و نمک خورد، به گونه‌ای بزرگ شد که حرمت نان و نمک را حفظ کرد و هیچ گاه نمکدان نشکست.

————————————-پیکر تختی در غسالخانه ————————————————

غلامرضا تختی هنگامی اسطوره و جهان پهلوان شد که مردم دیدند که میان خلوت زندگی او و آنچه که در خیابان و کوچه از او می‌بینند، هیچ تفاوتی وجود ندارد. او با روح پهلوانانه‌اش به قهرمانی در میادین ورزشی دست پیدا کرد.

مرگ تختی به دور از چشم مردمش اتفاق افتاد، اما زندگی اوگویا آن چنان مورد رضایت خداوند بوده که عزتی ابدی و روزافزون به او بخشیده، عزتی که شاید، اگراکنون نیز زنده بود، هیچ گاه در این حد میسر نمی‌شد.
مرگ تختی از پهلوانی او جدانشدنی است و جایگاه جهان پهلوانی او ثمره زندگانی و مرگ پر ابهام اوست، مرگی که هر چه بیشتر پرده‌های ابهام از آن کنار رود، جهان پهلوانی تختی و رمز عزت و ماندگاری او بیشتر نمایان می‌شود.

قسمتی از یک گفت و گوی طولانی با محمد مهدی یعقوبی، قهرمان قزوینی جهان و المپیک که سالیانی دور با وی داشتم را تقدیم می‌کنم.

سال 1332 با تیم باشگاه پولا دبه ترکیه رفتیم تختی و عرب و حسین نوری قبل از عزیمت به ترکیه چند شب میهمان من در قزوین بودند و بعد به تهران منزل مرحوم رضی‌زاده رضی خان رفتیم، در آن زمان ترکیه در کشتی دنیا اول بود وقتی ما وارد استانبول شدیم، خبرنگاران پرسیدند نظر شما راجع به تیم چیست رضاخان با اطمینان گفت ما آمده‌ایم در اینجا برنده شویم.

تختی با حریفش مصطفی قره باجاق کشتی گرفت، به طوری در پایان کار هر دو از شدت تلاش روی تشک بیهوش شدند. در این کشتی تختی پیروز شد و 13 دقیقه طول کشید با بیهوش شدن تختی رضی خان فریاد زد: خدایا فرزندم مرد، اما خوشبختانه به تختی آسیبی نرید و همان طور که بیهوش بود، او را به هتل آوردیم و در آنجا به هوش آمد و اولین سوالش از من این بود که بردم یا باختم؟
گفتم: بردی، باور نکرد. قسم خوردم و دوستان هم که دور او بودند، همه گفتند برنده شدی. تختی خیلی خوشحال شد. او خیال می کرد ضربه شده است. علتش این بود مدتی تمرین نداشت   و در هنگام مسابقه خیلی فشار آورد و بیهوش شد.

عکس های ذیل تصاویری از آلبوم شخصی مهدی یعقوبی است که برا ی اولین بار منتشر می شود.

—————از راست به چپ:  توکلی پدرخانم تختی، مهندس حسیبی- جیره‌بندی- مسعود بههنود بعد از مراسم تشییع تختی در منزل توکلی——————————–

——————–مراسم عروسی تختی با شهلا توکلی ——————————–

—مسابقات ورشو لهستان 1956- نفر اول محمد مهدی یعقوبی، تختی نفر پنجم——-

——————– تشییع پیکر تختی در  ابن بابویه (تهران)—————————–

منبع نوشته

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0