صفحه اصلیشهنیگفتگو

رهبر انقلاب:بختیاری‌ها و لُرها به شجاعت و پایداری بر عقائد اسلامی شناخته می‌شوند

به گزارش «تابناک»، عصر امروز(شنبه) متن بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان بختیاری که د

تصویر: یازدهمین نشست هم اندیشی شهنی به میزبانی تیره بهادروند
نگاهی به زندگی “شاپور احمدی” ورزشکار پیشکسوت بختیاری
پرفسورکرم زاده در واحد دانشگاهی مسجدسلیمان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش «تابناک»، عصر امروز(شنبه) متن بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان بختیاری که در تاریخ 26 اسفند 1392 برگزار شده بود، در مراسمی که به منظور تجلیل از این شخصیّت قوم بختیاری در شهرستان مسجد سلیمان برگزار گردید، با حضور آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، منتشر شد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان، معرفی و تجلیل از شخصیتهای تاریخیِ برجسته، فداکار و مجاهد در میان اقوام ایرانی را که خالصانه و صادقانه علیه استبداد مبارزه کرده‌اند، کاری بسیار بجا و شایسته خواندند و تأکید کردند: آنچه که در معرفی این شخصیتها اهمیت دارد برجسته‌سازی جهت‌گیریها و عقاید و انگیزه‌های دینی در حرکت‌ها و قیام‌های ضد استبدادی است.

ایشان، تنوع اقوام و اقلیتها را یک ویژگی ممتاز برای ایران دانستند و با اشاره به همبستگی کامل اقوام ایرانی و وفاداری آنها به کشور افزودند: قوم بختیاری و لُرها جزء بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

leader
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شخصیتهای برجسته ی بختیاری نظیر مرحوم علیمردان خان و ضرورت شناسایی و معرفی این شخصیتها خاطرنشان کردند: ویژگی برجسته علیمردان خان مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گرفتن از عقاید و احساسات دینی است.
شیرعلی‌مردان در سال 1272 شمسی متولد گردید. پدرش علیقلی‌خان در بین طوایف زیادی از چهارلَنگ نفوذ داشت و در بین هفت لَنگ‌ها نیز جایگاه خاصی داشت. علی‌مردان‌خان، در سن 17 سالگی به همراه سواران بختیاری و در کنار دایی‌های خود در تصرف تهران، شکست استبداد  و فتح تهران و مقابله با طرفداران محمدعلی شاه در گوشه و کنار مملکت حضوری فعال داشت. او همچنین نقش موثری در مقابله با تجاوز انگلیس و روسیه به ایران داشت و در نهایت به مقابله با استبداد رضاخانی پرداخت و پس از مجاهدت‌های فراوان، به همراهی گروهی از بزرگان قوم بختیاری دستگیر شد.
علی‌مردان‌خان که برای آخرین بار در تاریخ 12 آذر 1313 و برای چندمین بار (جمعاً بیش از چهار سال زندان بود) به اتفاق تعدادی دیگر از خوانین و دستگر و روز 17 آذر 1313 تیرباران می‌شود. تاریخ اعدام وی را بعضی اسفند ماه همان سال ذکر کرده‌اند. به همراه علی‌مردان‌خان، هفت نفر از خوانین دیگر نیز اعدام شدند که عبارتند از: سردار فاتح، سردار اقبال، شکرالله خان ضرغام الدوله بویر احمدی، سرتیپ خان هژیر عشایر بویر‌ احمدی، آقا گودرز احمد خسروی، امام قلیخان رستم ممسنی و حسین‌خان دره شوری

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 1