صفحه اصلیفرهنگی ، هنری

نمایی از درفش کاویان در باور بختیاری – محمد رضا شاه حسینی

این آویز رنگین و زیبا بدست توانای همتباران بختیاری بافته شده .   سالهاست که این آویز را می بافند و در خانه یا سیاه چادر و یا درب ورودی سیاه چاد

زندگینامه شهید بهنام محمدی
مرشد ولی‌الله ترابی نقال پیشکسوت چشم از جهان فروبست
دلنوشته نجوا غمبار شهرمان به قلم نویسنده و شاعر ، دکتر ویکتوریا دقیقیان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

این آویز رنگین و زیبا بدست توانای همتباران بختیاری بافته شده .

318757_346198562120846_1955248804_n

 

سالهاست که این آویز را می بافند و در خانه یا سیاه چادر و یا درب ورودی سیاه چادر خود آویزان میکنند و از هنگام بسیار دور این سنت دیرینه را انجام داده اند و همچنان این هنر دستی را که بی شباهت به درفش کاویانی نیست دارند میبافند و تمام رنگهای شادیبخش در این هنر یافت میشود .

درفش کاویانی پرچم ایران باستان در هنگام پادشاهی هخامنشیان و پادشاهی کوروش و داریوش بزرگ بود . و این نگاره زیبا و پر مانی در بختیاری در هنر فرشبافی و جاجیم از دوران کهن انجام داده میشد . که در گذر هنگام به ریخت ساده تری بگونه امروزی در آمده  و پرسش این است که گمان نمیبرید که تبار بختیاری وابستگی دیرینه ای با سردمداران و دوستداران درفش کاویانی داشتند و این بافت زیبا را که از اجدادشان بیادگار دارند .

 این هنر دستباف که تا اکنون در سرای بیشتر بختیاریها بویژه بختیاریانی که بیشتر به سنتهای تبار خود وابسته هستند هنوز بیشمار بافته و دیده میشود . و بگونه روشن تر و نزدیک به پرچم درفش کاویانی نیز بسیار در بختیاری دیده شده . درود بر ریشه و تبار کهن بختیاری که جز افتخار چیزی برایمان بیادگار نگذاشتند . 

و پیش بسوی هم گرفتن تمام بختیاریان میهن پرست ……. استاد ممد شاه کبیر

msh

نظرات

وردپرس: 1
دیسکاس: 0