چگونه در محیط کار انتقاد پذیر باشیم ؟

صفحه اصلیاجتماعی

چگونه در محیط کار انتقاد پذیر باشیم ؟

فرض کنید پروژه‌ای که اخیراً باید انجام می‌داده‌اید را -به نظر خودتان- به نحو احسن تمام کرده‌اید. اما ناگهان رئیس شما در جلسه‌ای پیش از ارائه به مشتری،

اگر تمام گله ام را هم پلنگ بخورد به وی شلیک نخواهم کرد + گزارش تصویری
با موز به جنگ افسردگی بروید
ایدز تهدیدی برای همه
زمان مطالعه: 7 دقیقه

فرض کنید پروژه‌ای که اخیراً باید انجام می‌داده‌اید را -به نظر خودتان- به نحو احسن تمام کرده‌اید. اما ناگهان رئیس شما در جلسه‌ای پیش از ارائه به مشتری، لیستی بلندبالا را از بخش‌هایی از پروژه رو می‌کند که عقیده دارد باید بهتر به انجام برسند. کارمندان و حتی مدیران در هر شغلی همواره ممکن است در معرض اینگونه انتقادات قرار گیرند. اما چه باید کرد؟ آیا باید ناامید و دلسرد شد و کار را رها کرد؟ آیا باید در مقابل نقدهایی اینچنینی از زیر کار شانه خالی کرد و آن را به کسی دیگری سپرد؟

در این مطلب به صورت قدم به قدم به پیشگیری‌ها و عکس‌العمل‌های مناسب و منطقی در قبال انتقادات در محیط کار پرداخته شده. نکاتی که به شما کمک می‌کنند در خصوص پیشگیری از بروز برخی نقدها و واکنش صحیح در برابر انتقادات همکاران و رؤسا در محیط کار بهتر عمل کنید.

۱- بپذیرید که شما همیشه نمی‌توانید بدون اشکال باشید. تصور اینکه تمام وظایف مربوط به بخش‌های مختلف پروژه را بدون ایراد و عالی انجام داده‌اید چیزی به جز گول زدن خودتان نیست. ما همیشه ممکن است اشتباه کنیم. و اشتباه می‌کنیم که یاد بگیریم. پس بپذیرید که معصوم نیستید و این را قبول کنید. در این صورت در زمان دریافت نقد، عکس‌العملی عاقلانه‌تر خواهید داشت.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۲- پیش از ارائه هر کار، آن را دوباره چک کنید. پس از پایان کار و پیش از ارائه نهایی آن به مدیران یا مسئولان بخش خودتان، با بررسی مجدد قسمت‌های مختلف آن، مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند. این چک مجدد در اغلب اوقات منجر به یافتن ایرادات و باگ‌های احتمالی در کار و رفع آنها می‌شود. شما که نمی‌خواهید بخاطر ایراداتی جزئی که مطمئناً در نسخه اولیه کارتان وجود دارند بازخواست شده یا مورد نقد قرار گیرید؟

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۳- نقدهایی که در محیط کار از شما می‌شود را شخصی نکنید. اگر همکار، مسئول، مدیر یا رئیس شما انتقادی را در خصوص بخشی از کارتان از شما می‌کند، به هیچ وجه آن را به حساب روابط شخصی نگذارید. اگر از کار شما انتقادی می‌شود، فقط به جنبهٔ حرفه‌ای آن نگاه کنید و از لحاظ شغلی آن را بپذیرید. سعی همه در محیط کار باید این باشد که کار به بهترین شکل انجام شود. با این دید به قضایای کاری نگاه کنید تا انتقادات آزارتان ندهند.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۴- به دقت به نقدها گوش کنید. نقدها، نظرات و پیشنهادات را نادیده نگیرید؛ چرا که در این صورت ممکن است در آینده نیز مجدداً مرتکب همان اشتباهات شوید. همیشه سوالات و نظرات همکاران‌تان را خوب بشنوید و به دنبال پیدا کردن راه حل مشکلاتی که آنها اشاره می‌کنند باشید. انجام صحیح این مرحله از دریافت صحیح انتقادات کار ساده‌ای نیست. یک لحظه غرور بیجا یا تلاش برای انداختن مسئولیت بر دوش دیگران در موقعیت‌هایی شبیه این که به روابط کاری مربوط هستند، می‌تواند همه چیز را خراب و شما را مقصر جلوه دهد.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۵- سعی کنید از انتقاداتی که متوجه شماست یاد بگیرید چطور رفتار کنید. اگر حس می‌کنید در زمان طرح انتقاد از خودتان توسط یک همکار، ناخودآگاه گارد دفاعی می‌گیرید یا عصبانی می‌شوید، سعی کنید در این شرایط حداقل در محیط کار تغییر ایجاد کنید. همیشه این سوال را از خودتان بپرسید: «چگونه باید عمل کنم؟»

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۶- سعی کنید حداقل بخشی از نقدها را قبول کنید. وقتی که در مقام انتقاد قرار می‌گیرید، تمرکز همه افراد بر روی شماست. هر واکنش یا بازخورد منفی از جانب شما که غیرمنطقی یا نشان از نادیده گرفتن انتقادات باشد می‌تواند وجههٔ شما را خراب کند. این چیزی را حل نکرده و به شما چیزی یاد نمی‌دهد. بهتر است کمی هوشمندانه عمل کنید.
اگر با بخشی از انتقادی که متوجه شماست موافقت کنید، قضایا از جهات بسیاری بهتر پیش می‌رود. در چنین موقعیتی، علاوه بر بهبود جو محیط، درها را برای قبول اشتباهات و یادگرفتن از آنها برای خودتان هم باز کرده‌اید. همچنین تمرکز و نظر افراد را از روی رفتار و عکس‌العمل‌های خود به سمت حل مشکل به صورت گروهی جلب کرده و از حملات سایرین به خودتان نیز پیشگیری کرده‌اید.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۷- شنیده‌ها را آنالیز و ارزیابی کنید. شما برای تصمیم‌گیری در خصوص حل مشکلات یا تصحیح اشتباهات، نیاز به زمان کافی برای پردازش اطلاعات دارید. شاید بد نباشد نکاتی که گروه به شما اشاره کرده را یادداشت کرده و آنها را مجدداً بررسی نمایید. تکرار شنیده‌ها به شما در تفکر بهتر و تصمیم‌گیری مناسب‌تر در جهت بازشناسی موقعیت و جلوگیری از بروز مجدد اشتباهات کمک شایانی می‌کند.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۸- بی‌میلی نشان ندهید. چه قبول کنید چه نه، ناراحت یا عصبانی شدن از نقدهای دیگران بر روی موقعیت شغلی‌تان تاثیر می‌گذارد. به جای آن، بهتر است اشتباهات را مد نظر قرار داده با آرامش و تمرکز سعی کنید به بهترین شکل مشکلات اشاره شده را حل کنید. بی‌میلی نشان‌دادن، در بهترین حالت تنها منجر به بی‌میلی بیشتر مدیران نسبت به کار شما خواهد شد.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۹- به یاد داشته باشید که هر اتفاقی دلیلی دارد. اگر یک همکار خاص آنقدر که باید با شما گرم نمی‌گیرد یا نام یک کارمند خاص از دهن رئیس‌تان نمی‌افتد، چندان هم چیز بد و نامطلوبی نیست. گاهی بهتر است شما برای رسیدن به یک موقعیت یا مورد خاص انتظار بکشید. کمی با خود فکر کنید و ببینید آیا وقت آن رسیده که شما در نقطه تمرکز رؤسا و همکاران باشید؟ آیا برای رسیدن به مسئولیت‌هایی که از آن مقام یا موقعیت انتظار می‌رود، آماده هستید؟

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۱۰- فضا را باز کنید. اگر از نحوهٔ انتقاد همکار یا همکاران خود دل خوشی ندارید، به آنها فرصت دهید شما را بهتر بشناسند. دلیلی ندارد که عامل ایجاد احساس‌های بد شما باشید. در فرصتی مناسب توضیح دهید که چرا از انتقادشان نارحت می‌شوید و به خودتان و آنها شانسی دوباره برای بهبود روابط کاری‌تان دهید.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۱۱- سعی کنید واقعیت‌ها را قبول کنید. حتی اگر با انتقاداتی که متوجه شماست موافق نیستید، باید این احتمال را بدهید که سایرین ممکن است چیزهایی را ببینند که شما حتی فکرشان را هم نکرده‌اید. این واقعیت است که ممکن است شما نتوانید همه جوانب را در نظر بگیرید. برای مثال اگر آنها به صفتی منفی در خصوص کار با شما اشاره می‌کنند و شما آن را در خود حس نمی‌کنید، بدانید که ممکن است شما آن صفت منفی را داشته باشید در حالیکه خودتان نمی‌دانید.
در این مواقع بهتر است واقعیتی که دیگران قادر به درک آن هستند را پذیرفته و از آن در جهت بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

۱۲- اجازه ندهید انتقادات سطح کار شما را پایین بیاورند. در نهایت بهتر است به جای ناراحت شدن، عصبانی شدن، بیخیالی و تمام حس‌های منفی‌ای که ممکن است به واسطه نقد در شما پدیدار شوند، خوشحال باشید و اجازه ندهید تنها چند نقدی که همکاران‌تان نسبت به شما اشاره می‌کنند، شما را از مسیر خارج کند.

Accept-Criticism-While-at-Work-Salemzi

نکات مهم

• با رعایت هر آنچه که در بالا اشاره شد، شما مطمئناً بهترین پیشگیری‌ها و واکنش‌ها را نسبت به انتقادات از خود نشان داده‌اید. افرادی که با قبول نقدها مشکل دارند خود را در مسیری بسیار ناهموارتر قرار می‌دهند و کارشان را برای رسیدن به موفقیت در سطح حرفه‌ای سخت می‌کنند.

• اگر شرایط ایجاب کند، ممکن است بحث در خصوص انتقادات وارده منجر به رسیدن به یک نقطه نظر معقول و بی‌طرفانه شود. در این مواقع شما می‌توانید بفهمید شخص انتقادکننده در حال انتقاد مسئولانه از شماست یا در حال سوء استفاده از مقام و موقعیتش نسبت به همکاران یا زیردستانش است.

• همواره سعی کنید پیش از نشان‌دادن عکس‌العمل خوب فکر کنید. این مساله مانع بروز مشکلات بیشتر در آینده می‌شود.

• همیشه به یاد داشته باشید که اگر مورد نقد قرار گرفتید، این کار شماست که از آن انتقاد شده نه خود شما. برای مثال، اگر همکارتان مشغول نقد نامه‌ای است که شما نوشته‌اید، فراموش کنید که نویسنده نامه شما بوده‌اید. فرض کنید کس دیگری نامه را نوشته. به هر حال ایراد مثلاً از لحن نامه است. شما باید مشکل را در آن یافته و آن را برطرف کنید. فکر کنید همکارتان از شما خواسته تا یک نامه معمولی را بهتر بنویسید.

• به یاد داشته باشید و اینطور به قضیه نگاه کنید که همکار شما به این خاطر که از شما یا کارتان خوشش نمی‌آید از شما انتقاد نکرده است. آنها در جهت بهبود کار و رشد بهتر شما و کارتان نقد می‌کنند.

• اغلب اوقات این همکاران هستند که در یک محیط کاری اشتباهات سایر همکاران خود را می‌بینند. به این دلیل که افراد به صورت ناخودآگاه سعی در نمره دادن به خودشان و سایرین هستند.
یک ترفند خوب این است که گاهی اوقات عمداً یک ایراد کوچک که به راحتی به چشم می‌آید و البته حل می‌شود در کارتان نگه دارید. رئیس یا همکاران‌تان، آن را می‌بینند و شما را -با حس همکاری- آگاه می‌کنند. بدین‌ترتیب با یکبار یافتن مشکل، شما انگیزهٔ ایرادگیری آنها را برآورده کرده‌اید. آنها عوامل ایراداتی که بعداً کشف می‌کنند را -به طور مستقیم- شما نمی‌دانند.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0