صفحه اصلیگفتگو

مصاحبه دکتر باقر شهنی زاده با دکتر سیامک یعقوبی رئیس سیزدهمین کنگره انجمن علمی پریودونتولوژی ایران

سیزدهمین کنگره انجمن علمی پریودونتولوژی ایران 8-10  آبان 1392   تهران- هتل المپیک     دکتر باقر شهنی‌زاده: آقای دکتر، تصمیم و تدارک برگزاری سیزدهمی

مصاحبه با آذر عالیپور – روزنامه آرمان
گفت وگو با آذر عالیپور – دوست دارم ناشنا سها را معرفی کنم- گفتگو با روزنامه ایران
گفتگو با زوج نقال و شاهنامه خوان ایران؛به مناسبت روز فردوسی – 25 اردیبهشت ماه
زمان مطالعه: 12 دقیقه

سیزدهمین کنگره انجمن علمی پریودونتولوژی ایران 8-10  آبان 1392   تهران- هتل المپیک    

دکتر باقر شهنی‌زاده: آقای دکتر، تصمیم و تدارک برگزاری سیزدهمین کنگره علمی انجمن پریودونتولوژی را به شما تبریک می‌گویم. خوشحالم از اینکه همکاران در یک کار مشترک، کار مفیدی را ارائه می‌دهند. آرزوی ما این است که کنگره پریو هم موفق شود. می‌دانید که یک‌سری مشکلات وجود دارد، مشکلاتی در ارتباط با ایمپلنت زدگی، مشکلاتی در ارتباط با کنگره زدگی و امتیاز مداری و مشکلاتی در ارتباط با تراکم کنگره‌ها در آبان ماه هست که همیشه این تراکم را داریم. شما بزرگانی را از ایمپلنت و پریو دعوت کرده‌اید و کاری را می‌خواهید به ثمر برسانید، ما هم هر کاری از دست‌مان بر بیاد همکاری خواهیم کرد. اولین پرسشی که از خدمت شما دارم این است که حوزه مسئولیت خودتان و دوستانی را که در کنارتان هستند بفرمائید تا با کادری که برگزار کننده کنگره هستند آشنا شویم.
دکتر سیامک یعقوبی (رئیس سیزدهمین کنگره انجمن علمی پریودونتولوژی ایران): سپاس‌گزارم از موقعیتی که پیش آمد تا من در خدمت‌تان باشم. حضورتان عرض شود که بنده ریاست کنگره را به عهده دارم، جناب آقای دکتر یدا… شایسته از اساتید محترم دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران و دبیر علمی کنگره هستند، دبیر اجرایی جناب آقای دکتر مهدی کدخدازاده، روابط بین‌الملل، جناب آقای دکتر رضا عمید، و دیگر همکارانی که با ما همکاری خواهند کرد، جناب آقای دکتر کامیار عبدالعالی، جناب آقای دکتر امیر معیر و سرکار خانم دکتر حوریه روستا، این درواقع، کادر ماست که هرکدام زیرشاخه‌های خودشان را دارند. اگر اشتباه نکنم فروردین یا اردیبهشت سال پیش بود که با صحبت‌هایی که در انجمن انجام شد (من دبیر علمی انجمن هم هستم) با توجه به شرایط موجود، ریاست این کنگره به من پیشنهاد شد و برای من افتخاری بود که دوستان به من اطمینان داشتند و از همان موقع هم شروع به کار کردیم. تقریباً اواخر اردیبهشت ماه بود که حکم رئیس کنگره 13 انجمن پریودونتولوژی، به اسم بنده زده‌شد و در خدمت‌تان هستم.
دکتر باقر شهنی‌زاده: آقای دکتر، محور علمی کنگره و تم اصلی که برگزیدید را بفرمایید.

dr shehnizadeh
دکتر سیامک یعقوبی: من در یکی دو تا از مصاحبه‌هایم گفتم که در نظرگرفتن تم برای کنگره‌ها یک اشتباه رایج است با توجه به تعریفی که از کنگره وجود دارد و با توجه به اینکه محدوده بحث‌هایی که در کنگره انجام می‌گیرد، کمی وسیع است لذا کنگره، تم ندارد و در آن مباحث گوناگون و مرتبط با یک شاخه علم صحبت می‌شود؛ ولی سمپوزیوم، تم دارد. فرقش در این است که در سمپوزیوم به روی یک موضوع خاص تمرکز می‌شود، و تمام مقالات و سخنرانی‌ها در مورد همان موضوع خاص بحث می‌کنند. خیلی جالب است ما در کنگره، تم می‌گذاریم. مثلا تم کنگره X هست “امنیت در دندانپزشکی” تنها چیزی که در موردش صحبت نمی‌شود امنیت در دندانپزشکی است. حتی ممکن است یک مقاله هم در مورد امنیت در دندانپزشکی نباشد. ما تم نداریم؛ چون کنگره است، سمپوزیوم نیست؛ اما برای سمپوزیوم‌های‌مان تم داریم.
در رابطه با صحبت شما، ما نیز شدیداً به این اعتقاد داریم که کنگره زده شده‌ایم و این خیلی بد است. وقتی شما آمار کنگره‌های دندانپزشکی را در طول یک سال می‌بینید، باور نمی‌کنید در بعضی موارد در یک ماه، سه کنگره یا سمپوزیوم (یا به هر اسمی) برگزار می‌شود و این یک مسئله است.
ما اولین انجمنی بودیم که قبول کردیم یک سال در میان کنگره داشته باشیم و همین کار را کردیم؛ یعنی ما به تناوب، یک‌سال کنگره و یک‌سال سمپوزیوم داریم. کنگره‌ها در تهران برگزار می‌شود و سمپوزیوم‌ها که تم و محور کاملاً تخصصی دارند در شهرستان‌ها برگزار می‌شوند.
در کنگره‌های ما محور اصلی،‌ پریودونتولوژی و ایمپلنت است. کاملا با حرف شما در رابطه با ایمپلنت‌زدگی موافقم و اگر لیست سخنرانان کنگره‌ ما را نگاه کنید آقای دکتر Morizio Tonetti اولین سخنرانی بودند که من پارسال دعوت‌شان کردم. ایشان یکی از بزرگان علم پریودونتولوژی و سردبیر یکی از معتبرترین مجلات پریودونتولوژی هستند، برای ما پریودونتیست‌ها ایشان خیلی مهم و قابل احترام هستند و تم کارهایش هم پریودنتیکس است، درست است که در ایمپلنت هم دست دارد ولی روی Soft tissue ایشان بسیار تبحر دارند و از افتخارات جامعه پریودونتولوژی هستند. آقای دکتر Romanos Alan دیگر میهمان ما از پریودونتیست‌های صاحب‌نام به‌خصوص در زمینه پیوند لثه و مدیریت بافت نرم هستند. استاد بزرگ جناب آقای دکتر همازاده، ایرانی‌الاصل و استاد دانشگاه USC امریکا از افتخارات هم ایران و هم جامعه پریودونتولوژی و از چهره‌های بین‌المللی هستند. ایشان روشی را در پیوند بافت نرم ابداع کرده‌اند با عنوان “ویستا” که به اسم خودشان هم ثبت شده است؛ بنابراین همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید سه سخنران اصلی ما کاملاً در زمینه پریودونتولوژی صاحب‌نام و فعال هستند. من به شدت اعتقاد داشتم که کنگره بیشتر به سمت پریودونتولوژی متمایل باشد؛ زیرا من اول یک دندانپزشکم بعد یک پریودونتیست و بعد یک ایمپلنتولوژیست.
سخنران بعدی که دکتر Carl E. Misch است تقریباً می‌توانم بگویم تمام دندانپزشکان، ایشان را می‌شناسند و نیازی به معرفی ندارند؛ اکثر دندانپزشکان، به‌خصوص دندانپزشکانی که به ایمپلنت علاقه‌مند هستند، مطمئناً از حضور ایشان در ایران بسیار مشعوف خواهند شد. سخنران دیگر ما جناب آقای دکتر مانوئل شهنواز هستند که ایشان نیز نیاز به معرفی ندارند و از اساتید بنام و چهره بین‌المللی هستند.
دکتر باقر شهنی‌زاده: کارگاه‌هایی را گذاشته‌اید که به نظر من موضوعاتش فوق‌العاده تخصصی است، بُرد آن را از نظر عملی چطور برنامه‌ریزی کرده‌اید؟
دکتر سیامک یعقوبی: اتفاقاً ما دیدیم اکثراً در کنگره‌های انجمن پریودونتولوژی کارگاه‌ها کمی تخصصی است؛ لذا در این کنگره ما سعی کردیم کارگاه‌هایی برگزار شود که تا حد زیادی نیازهای عموم دندانپزشکان را تأمین کند. اگر عناوین را نگاه کنید در مورد زیبایی چه از بُعد جراحی و چه از بُعد ترمیمی کارگاه داریم یا به عنوان مثال، بحثی داریم با عنوان بخیه‌زدن. یکی از مشکلاتی که اکثر دندانپزشکان با آن درگیر هستند، تکنیک بخیه‌زدن است که مثلاً در روش‌های مختلف جراحی باید از چه نوع روش بخیه‌ای استفاده کرد؟ اگر بخواهم دندان عقل جراحی کنم، چه بخیه‌ای بزنم؟ این‌که می‌گویندSingle loop ،Horizontal  mattress ،Vertical mattress  این‌ها هرکدام در چه شرایطی کاربرد دارند؟ این مسئله یکی از مطالبی بود که ما براساس بازخوردهایی که در سخنرانی‌های قبل داشتیم، به‌دست آوردیم. خیلی از دندانپزشکان در رابطه با درمان‌های مرتبط با زیبایی در ناحیه قدامی فک مشکل دارند. وقتی صحبت ازEsthetic   Zone و کار در این ناحیه می‌شود درواقع چند بخش تخصصی درگیر می‌شوند؛ مثل پریودنتیکس، ترمیمی یا پروتز که همه با هم در ارتباط هستند و سعی شده در کارگاه زیبایی این ارتباطات مورد بحث قرار گیرد. یا در کارگاه CAD/CAM شرکت‌کنندگان به‌طور عملی با این تکنولوژی آشنا می‌شوند و یکی از کارگاه‌های بسیار جالبی است که داریم. کارگاه نحوه اداره مطب یا مطب‌داری نیز داریم، در این کارگاه، شرکت‌کنندگان به‌طور علمی با نحوه اداره مطب، چه اداره پرسنل و چه از جنبه برخورد با بیماران و در کل، مدیریت مطب آموزش داده می‌شوند.
دکتر باقر شهنی‌زاده: اکثر سخنران‌های کارگاه‌های‌تان ایرانی هستند؟
دکتر سیامک یعقوبی: بله. حدود ده کارگاه، توسط کمیته علمی کنگره در نظر گرفته شده است که مدرسان این کارگاه‌ها تماماً از اساتید بنام دانشگاهی هستند که منت گذاشته و دعوت ما را پذیرفته‌اند.
دکتر باقر شهنی‌زاده: ظرفیت‌ها به چه صورت است؟
دکتر سیامک یعقوبی: در روز ثبت‌نام، مشخص می‌کنیم. معمولاً کارگاه‌های‌ 30  الی 40 نفره است.
دکتر باقر شهنی‌زاده:کارگاه‌ها را در کلاس‌های هتل المپیک برگزار می‌کنید؟
دکتر سیامک یعقوبی: بله. کارگاه‌ها در کلاس‌ها برگزار می‌شود. در همان روز اعلام می‌شود که چه کارگاه‌هایی است. وقتی ثبت‌نام به حد نصاب رسید، اعلام می‌کنیم ظرفیت، تکمیل شده است. البته ثبت‌نام در این کارگاه‌ها  هزینه‌ای دربر نخواهد داشت و هرکس که در کنگره ثبت‌نام می‌کند، به‌طور رایگان در این کارگاه‌ها می‌تواند شرکت ‌کند. برای آنکه نظمی هم وجود داشته باشد، ظرفیتی داریم که همان روز اعلام می‌شود. به‌مراتب در محل ثبت‌نام  با استفاده از بنر و پوستر، اطلاع‌رسانی انجام و در همان‌جا ثبت‌نام هم انجام می‌شود.
دکتر باقر شهنی‌زاده:. کورس‌ها به چه صورت برگزار می‌شود؟
دکتر سیامک یعقوبی: ما این افتخار را داشتیم که امسال در خدمت آقای پروفسور Tonetti باشیم. انجمن ما یک انجمن علمی است و هدف ما کیفیت است نه کمیت و همیشه هم سعی کردیم سرشناس‌ترین افراد را از نظر علمی  دعوت کنیم که همین‌طور هم شده  است. علاوه بر کارگاه‌ها که رایگان است دو تا کورس داریم یک کورس یک‌روزه تحت Soft tissue Managment که توسط پروفسور Tonetti هدایت می‌شود در این کورس یک‌روزه ازA  تا Z تحلیل لثه و انواع مدیریت بافت نرم در دندان طبیعی و ایمپلنت مورد بحث و بررسی و آموزش قرار می‌گیرد و در انتها با امضای پروفسور Tonetti  به شرکت‌کنندگان گواهینامه داده می‌شود.
کورس دیگر با عنوان Techniques of complication prevention in implant dentisty توسط پروفسور Carl Misch  هدایت می‌شود و در انتها به شرکت‌کنندگان با تأیید و امضای دکتر Carl Misch  گواهینامه داده می‌شود.
علاوه بر این‌ها یک جراحی زنده توسط پروفسور همازاده اجرا خواهد شد که تکنیک جدید “ویستا” که نوعی پیوند بافت نرم است و مبدع آن خود دکتر همازاده هستند اجرا می‌شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر، همکاران محترم می‌توانند به سایت کنگره مراجعه کنند.
دکتر باقر شهنی‏زاده: این‏ها در سالن اصلی هتل المپیک برگزار می‏شود؟
دکتر سیامک یعقوبی: بله تمام کورس‌ها و جراحی زنده در سالن اصلی انجام می‌شود. سخنرانی‌ها در دو سالن اصلی انجام می‌شود. حدوداً 48 سخنرانی خواهیم داشت که 38 سخنرانی توسط اساتید و متخصصان ایرانی و 10 سخنرانی توسط معروف‌ترین چهره‌های بین‌المللی انجام خواهد شد.
دکتر باقر شهنی‏زاده: زمان را برای هر نفر، بیش از نیم ساعت در نظر گرفته‏اید؟
دکتر سیامک یعقوبی: زمان سخنرانی‌ها متفاوت است. بین 20 دقیقه تا نیم ساعت. البته در مورد سخنران‌های خارجی، زمان بیشتری در نظر گرفته شده است. جدول سخنرانی‌ها و کل برنامه کنگره در سایت آمده است
دکتر باقر شهنی‏زاده: دو تا کتاب خلاصه مقاله هم دارید. این‏ها به‌صورت کتاب است یا CD؟
دکتر سیامک یعقوبی: خلاصه مقالات به‌صورت کتاب است. ما تجربه خوبی از CD نداشته‏ایم؛ زیرا مطالعه کتاب راحت‌تر است. شرکت‌کننده در همان‌جا که در کنگره است می‌توانند کتابچه را ورق ‏بزنند و مطالعه می‌کنند اما CD مستلزم آن است که لپ‌تاپ همراه داشته باشد و یا در منزل یا مطب، آن را مطالعه کرد و این کمی دشوار است.
دکتر جمشید زمان: اما ما تجربه خوبی داشتیم. سه سال است که داریم این کار را انجام می‏دهیم و افرادی آنجا هستند که این پوسترهای الکترونیک را شرح می‏دهند. من فکر می‏کنم وقتی رد می‏شوند، پوستر را نگاهی می‏اندازند و می‏خوانند.
دکتر باقر شهنی‏زاده: اگر بشود امکانی را فراهم کرد مثلا  Standهایی که ورق می‏خورد و می‏چرخد یا مثلاً چیزی که در هتل المپیک هم به‌تازگی استفاده می‏شود؛ اما متأسفانه ثابت است. ما برای کنگرهمان با مؤسسه‌ای صحبت کرده‏ایم و وسیله‏ای را سفارش داده‏ایم که این امکان را برای ما فراهم کند؛ یعنی اسلایدها ورق بخورند و در عین حال، امکان انتخاب‌کردن آن‏ها هم وجود داشته باشد. که البته هم هزینه‏بر است، هم از لحاظ فنی پیاده‌کردنش سخت است. در کنگره‌های پیشین، ما مشکلاتی داشتیم یکی اینکه Standهایی را که ما آنجا می‏گذاشتیم، فضای بسیار زیادی را اشغال می‏کرد. از طرفی، هتل هم ناراضی بود؛ زیرا می‏خواست دکوراسیون‌اش دیده بشود و به هم نریزد؛ اما پوسترهای الکترونیک هم مشکلاتی دارد؛ از جمله اینکه یک فرد، باید احساس نیاز کند یا علاقه خاصی داشته باشد که برود از کامپیوتر استفاده کند و 150 اسلاید را ببیند؛ اما اگر روشی باشد که خودش در آن دخالت نداشته باشد، توجهش را بهتر جلب می‏کند.
دکتر سیامک یعقوبی: من هم به این بیشتر اعتقاد دارم که امکانی باشد که شرکت‏کننده ببیند و جذب شود تا اینکه بخواهد خودش به سراغ آن برود.  امکانی که شرکت‌کننده ببیند در عین‌حال Stand هم نباشد که فضا را اشغال کند، این خلاقیتی است که باید در یک کنگره انجام شود.
دکتر باقر شهنی‌زاده: در کنگرهتان چیزی به عنوان سنجش، نه نظرسنجی دارید؟ آماری از افرادی که وارد می‌شوند امتحانی در نظر بگیرید که تشویقی برای حضور در سالن‌ها باشد؛ چون یکی از مسائل مهم در مورد کنگره‌ها این است که آیا تأثیرگذار بوده است یا نه؟ الان در همه‌جای دنیا کنگره‌ها را ارزشیابی می‌کنند. و بعد نمره می‌دهند و از روی همان نمره‌ها به کنگره‌هاCredit  می‌دهند و Ranking می‌دهند به انجمن‌ها و آن رنکینگ‌ها هم باعث می‌شود که بر امتیاز یا نشنالیتی آن انجمن در دنیا اثر بگذارد که ما این‌ها را نداریم، و اگر انجمنی بیشتر کار کند، بیشتر با آن درگیر می‌شوند و بیشتر اذیت می‌شود. یکی این بحث است که اگر داشته باشید خوب است، یکی دیگر اینکه آیا همکاران متخصص ما سالن خاصی دارند یا نه؟ مثلاً ارتودنتیست‌ها یک سالنی داشتند که مخصوص خودشان بود. آنجا بحث تخصصی خودشان بود. حال، شما چنین سالنی برای همکاران متخصص دارید؟ چون به هر حال، ممکن است از آقای Carl E. Misch خیلی سؤال پرسیده شود، می‌خواهم بدانم برای متخصصان پریو و جراحی سالنی در نظر گرفته‌اید که بحث فقط راجع به همان تخصص باشد؟
دکتر سیامک یعقوبی: ما در نظر گرفته‌ایم که این کار در همان کارگاه‌ها انجام پذیرد. در کارگاه بعدازظهر قرار شد اگر فرصتی باقی بماند سؤال و جواب داشته باشیم؛ ولی اینکه ما یک پانل یا یک سالنی را به این صورت تخصصی بگذاریم نه، اما دو برنامه دیگر در کنار این داریم؛ یکی به‌صورت Expert Panel که به این صورت است که شنوندگان می‌نشینند و یک گروه از متخصصان که در زمینه خاصی تحقیق و مطالعه بیشتری دارند، دعوت می‌شوند و در مورد آن موضوع خاص بحث و تبادل نظر می‌کنند و از طرفی، حضار هم در بحث می‌توانند شرکت کنند و پانل به‌صورت بحث و چالش  اجرا و مدیریت می‌شود. یک برنامه خیلی خوبی در خبرنامه‌تان داشتید که مشابه آن را من ندیده‌ام. درباره کشیدن دندان عقل که آیا انجام بدهیم یا ندهیم و اساتید خیلی خوبی هم بودند از ارتو و جراح فک و صورت و یک بحث و گفت‌و‌گویی بود، Expert panel تقریباً چنین چیزی است و مبحثی که در مورد آن بحث خواهد شد، پری ایمپلنتایتیس(Pre _ implantaitis) است که یکی از مباحث داغ این روزهاستو
یک پانل دیگر داریم که به نظر من یکی از جذاب‌ترین برنامه‌هاست و از آن خیلی استقبال می‌شود و آن پنلCase Presentation  است که در آن یک کیس ارائه شود را به بحث و تبادل نظر می‌گذارند. از اختلاف‌نظرها و بحث‌ها مطالب بسیار آموزنده استخراج می‌شود که بسیار مفید است و شرکت‌کنندگان که البته خود نیز می‌توانند در این بحث‌ها شرکت‌کنند و همچنین از نظرات متفاوت در مورد یک کیس آگاه بشوند که واقعاً یک پنل آموزنده است.
دکتر باقر شهنی‌زاده: آقای دکتر پیام شما به انجمن‌ها درباره برگزاری کنگره‌ها و کمکی که می‌توانند بکنند و نقش آن‌ها در کنار هم و حضورشان و اینکه انجمن‌ها چه کاری باید انجام دهند که در موفقیت کنگره‌های یکدیگر سهیم باشند چیست؟
دکتر سیامک یعقوبی: من به عنوان یک عضو کوچک جامعه دندانپزشکی و با توجه به سال‌های کمی که نسبت به اساتید دیگرم در این زمینه حضور دارم، واقعاً از صمیم قلب آرزو می‌کنم که انجمن‌های دندانپزشکی در هر شرایطی کنار هم باشند و به هم کمک کنند و یار یکدیگر باشند نه رقیب یکدیگر. انجمن ما با این قضیه‌ که اعلام کرد ما یک سال در میان، کنگره برگزار می‌کنیم، درواقع به‌نوعی عنوان کرد که بیایید با هم این کار را انجام دهیم تا تعداد کنگره‌ها را کمتر کنیم. جالب این است که ما یک سال و نیم قبل شاید هم بیشتر، تاریخ کنگره خود را به فواصل سه ماه پشت سر هم در سه نوبت به وزارتخانه و به تمام انجمن‌ها و دانشکده‌ها اعلام کردیم تا از هم‌زمانی جلوگیری شود. درست هفت یا هشت ماه قبل از تاریخ کنگره می‌بینیم به فاصله یک هفته یا دو هفته قبل از تاریخ کنگره ما دو، سه ارگان و انجمن، اعلام برگزاری کنگره می‌کنند و این خیلی وجهه بدی دارد. مگر ما با هم رقیب هستیم؟ ما با هم هستیم، شما ما را در کنگره‌تان دعوت می‌کنید و ما شما؛ پس چرا نباید با هم هماهنگ باشیم؟ من که نامه دادم و گفتم که اگر در آن تاریخ، کنگره داریم و بنا بر مستندات موجود نزدیک به یک‌سال و نیم قبل از تاریخ برگزاری کنگره آن هم در سه نوبت که بنا بر تأیید اعضای هیئت مدیره وقت انجمن دندانپزشکی ایران، انجمن پریودونتولوژی ایران در زمینه اعلام برنامه‌ها و اجرای کنگره‌ها و سمپوزیوم‌های خود جزء منظم‌ترین انجمن‌ها بوده است.
از طرفی، وجود این تعداد کنگره و سمپوزیوم و غیره نه تنها سبب افزایش علم و آگاهی نمی‌شود که نتیجه معکوس دارد. درواقع آنچه سبب کاهش ارزش مادی و معنوی هر چیزی می‌شود، فزونی آن است. یکی از دلایل یک‌سال در میان اجراشدن کنگره‌های انجمن پریودونتولوژی ایران درواقع اهمیت‌دادن به کیفیت برنامه‌های انجمن بود. انجمن پریودونتولوژی ایران سالیان سال است که اثبات کرده که به کیفیت برنامه، چه از بُعد اجرا و چه از بُعد سخنرانی‌ها و سخنران‌ها بیش از کمیت برنامه، اهمیت قایل است و این امر، بارها و بارها از زبان بزرگان و مسئولان و دست‌اندرکاران دندانپزشکی کشور صحه گذاشته شده است.
به‌نظر اینجانب، یکی از بهترین کارهایی که می‌توان به منظور کاهش تعداد کنگره‌ها و افزایش سطح علمی و کیفی آن‌ها انجام داد، پیشنهادی بود که در یکی از جلسه‌های مشترک انجمن‌های تخصصی توسط همکاران داده شد؛ ولی فعلا اجرا نشده و آن اینکه برگزاری کنگره‌ها به‌صورت مشترک بین دو گروه تخصصی نزدیک یا مرتبط با هم برگزار شود و البته این امر، نیاز به بررسی کارشناسانه دارد؛ ولی فکر می‌کنم ایده خوب و قابل اجرایی است.
دکتر باقر شهنی‌زاده: آقای دکتر پیام شما به همکارانی که در برنامه شما به‌عنوان سخنران قرار است در سه روز، دستاوردهای دندانپزشکی را بیان بکنند چیست؟
دکتر سیامک یعقوبی: در برنامه ما طبق روال، تعدادی سخنران خارجی و داخلی مدعو داریم که با توجه به علم و دانش و تبحرشان به منظور ایراد سخنرانی و یا برگزاری کارگاه دعوت شده‌اند و منت گذاشتند و دعوت ما را پذیرفته‌اند و گروه دیگر از سخنران‌های ما از طریق فراخوان مقاله، توسط کمیته علمی کنگره از میان مقالات رسیده انتخاب شده‌اند.
هدف اصلی کنگره ما بالابردن سطح دانش دندانپزشکی و به‌روزکردن آن البته از بُعد پریودونتولوژی است، افتخار انجمن ما همین بوده و اطمینان دارم همکاران من در این کنگره نیز با ارائه برنامه‌های علمی خود، افتخار دیگری به افتخارات انجمن ما خواهند افزود.
دکتر شهنی‌زاده: پیام‌تان به آخرین گروه، که اصلی‌ترین گروه است (چه دندانپزشک عمومی و متخصص) و از سراسر کشور در این کنگره به عنوان شرکت‌کننده حضور دارند، چیست؟
دکتر سیامک یعقوبی: من دست همه را از دور می‌فشارم و ارادتمند همه آن‌ها بوده و هستم. کنگره امسال ما یک کنگره خاص است به دلیل سخنرانان خاصی که حضور دارند؛ چه از بُعد دندانپزشکی تخصصی چه عمومی. حضور بزرگان پریودونتولوژی و ایمپلنتولوژی دنیا در این کنگره، یک موقعیت استثنایی برای همکاران ماست که واقعاً با یک هزینه ناچیز می‌توانند در سخنرانی‌هایی شرکت کنند و از حضور کسانی استفاده کنند که خودتان واقف هستید که اگر قرار باشد در مشابه چنین برنامه‌ای در یکی از کشورهای اروپایی شرکت کنند، علاوه بر هزینه چند برابر، چه مشقاتی در زمینه ویزا و تعطیل‌کردن فعالیت‌های کاری و … متحمل خواهند شد؛ ولی حالا در همین چندقدمی از محل کار و زندگی، این موقعیت برای تمام همکاران فراهم است تا به‌راحتی در کورس پروفسور Tonetti شرکت کنند و مشکلات خود را در زمینه بازسازی نسج نرم مطرح و حل کنند و یا سؤالات خود را در زمینه ایمپلنت از استاد بزرگ پروفسور Carl E. Misch به‌طور مستقیم بپرسند و یا یکی از نوین‌ترین روش‌های پیوند لثه را به‌صورت جراحی زنده و با دستان متبحر پروفسور همازاده از نزدیک آموزش ببیند و برنامه‌های متنوع دیگر.
لذا از کلیه همکاران دعوت می‌کنم از این موقعیت واقعاً استثنایی استفاده بکنند و در این کنگره، شرکت کنند. من از طرف خودم و انجمن علمی پریودونتولوژی ایران، پیشاپیش مقدم همه همکاران عزیز را گرامی می‌دارم. به امید دیدن شما در سیزدهمین کنگره انجمن پریودونتولوژی ایران.
دکتر شهنی‌زاده: آقای دکتر، بسیار ممنون، با توجه به اینکه انجمن دندانپزشکان عمومی منابع اطلاع‌رسانی بسیاری دارد، از جمله ارسال پیام کوتاه، آن‌هم با اشکال گوناگون که توان بهره‌وری را بالا برد، اگر ما برنامه کنگره‌تان را داشته باشیم، براساس سخنرانان و موضوع می‌توانیم آن‌ها را ارسال کنیم.
خبرنامه الکترونیک داریم که به‌صورت هفته‌نامه ایمیل می‌شود و همین‌طور به‌صورت ویژه‌نامه، که اخبار را منتقل می‌کند. سایت کلی و اصلی ما (www.igda.ir)، سایت رسمی ماست که ما در این سایت می‌توانیم اخبار شما را در اسلاید شو و رولینگ خبری بگذاریم و البته یک Box به اسم انجمن پریو ایجاد کرده‌ایم که اتوماتیک به سایت شما لینک شده است.
یک سایت دیگری هم داریم، سایت خبری انجمن عمومی igdanews.ir  www.که اخبار سرفصل‌های پزشکی در کل کشور را در این سایت قرار می‌دهیم. یعنی شما هر خبری داشته باشید و به هر دلیلی دیدید که مهم است برای ما ایمیل کنید و به دست ما برسانید ما بلافاصله خبر را می‌گذاریم. این‌ها منابع اطلاع رسانی ماست که در اختیار شماست که استفاده کنید.
آنچه مسلم است اگر همکاری که در کنگره پریو شرکت می‌کند، از آن استفاده کند، ما به آرزوی‌مان رسیده‌ایم، حالا دنبال نام و شهرت باشیم که می‌رسیم، در پی تأمین هزینه‌های کنگره باشیم، می‌رسیم. ما همان هدفی را که شما در صحبت‌های‌تان فرمودید، داریم و این است که بخواهیم دانش دندانپزشکی را ارتقا دهیم و با این عشق می‌آییم، طبیعتاً بقیه موارد هم فراهم می‌شود و آن هم طبیعت مدیریت کار است.
برای شما و تیم برگزاری آرزوی موفقیت می‌کنم.
دکتر سیامک یعقوبی: از اینکه این فرصت به‌دست آمد تا با گفت‌ و گویی سازنده، اهداف سیزدهمین کنگره علمی پریودونتولوژی ایران که در تاریخ 10-8 آبان 1392 برگزار می‌شود به اطلاع همکاران برسانم، بسیار سپاس‌گزارم.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0