صفحه اصلیفرهنگی ، هنریشهنی

شاهنامه خوانی توسط زوج شاهنامه خوان شهنی

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سفرنگاری ناصر خسرو، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران در شرایطی برگزار شد

عید سعید غدیر خم عید امامت و ولایت بر مسلمانان مبارک باد
پیام نوروزی حضرت ایت الله خامنه ای به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵
سالروز ولادت امام رضا (ع)- هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سفرنگاری ناصر خسرو، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اصلی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران در شرایطی برگزار شد که اجرای برنامه میهمانان ویژه این مراسم، زوج هنرمند بختیاری و اولین زوج شاهنانه خوان کشور با بیشترین استقبال شرکت کنندگان روبرو گردید.

به گزارش ایبنانیوز، اردوان ظاهری بیرگانی و مهرانگیز قلاوند؛ زوج جوان و هنرمند بختیاری، نخستین زوج شاهنامه خوان فارسی زبان هستند که تا کنون در جشنواره ها و مناسبت های مختلف به اجرای برنامه پرداخته و استقبال خوب مخاطبان را نیز به خود اختصاص داده اند.

این زوج هنرمند که همواره با لباس بختیاری،که از لباس های اصیل پارسی است به اجرای برنامه می پردازند، به لباس و فرهنگ خود افتخار می نمایند. گو اینکه شاهنامه خوانی در بین بختیاری ها قدمتی قابل توجه دارد و از ارکان اصلی فرهنگی این قوم زاگرس نشین محسوب می شود.

ایبنانیوز


در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سفرنگاری ناصر خسرو،این زوج خوزستانی پرده ازدواج رستم و تهمینه را به نمایش گذاشتند و با نقالی بسیار زیبا و کلامی سراسر نظم و برگرفته از اشعار شاهنامه، این بخش از یادگار ارزشمند حکیم توس را برای حاضران در مراسم به تصویر کشیدند. هنرنمایی که با استقبال قابل توجه حاضران روبرو شده و تشویق طولانی ایشان را بدنبال داشت.

دومین جشنواره ملی سفرنگاری ناصر خسرو به همت گروه زورق برگزار شد. گروه زورق که دارای نخستین پرتال جامع سفر و رزرواسیون آنلاین هتل است، در حالی دومین جشنواره سفرنگاری خود را برگزار می کند که شهرداری تهران، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ، آژانس گردشگری مارکوپولو و چند بخش خصوصی و فرهنگی جزء حامیان این حرکت بودند. انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان، تاریانا؛ نیز از جمله حامیان این جشنواره بود و هدایایی نیز به رسم یادبود از جانب مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا به اردوان ظاهری و مهرانگیز قلاوند اهداء گردید.

داوران دومین جشنواره سفرنگاری ناصرخسرو از جمله: دکتر ناصر تکمیل همایون، ناهید طباطبایی، علی دهباشی، اسعد نقش بندی، حسن غفاری، رضا دبیری نژاد و… در بخش های سفرنامه تالیفی، وبلاگ، عکس، فیلم و بخش صوت برگزیدگان این دوره را انتخاب و در پایان جشنواره نیز با اهداء جوایزی از این برگزیدگان تقدیر گردید.

از حاشیه های جالب این همایش سخنان دکتر تکمیل همایون بود که ضمن نقد سفرنامه مارکوپولو؛ انتقادی نیز از عملکرد آژانسی به همین نام که از اسپانسرهای جشنواره نیز بود کردند و در حضور مدیرعامل آژانس گردشگری مارکوپولو، از عدم انجام تعهد این آژانس نسبت به ایشان در زمینه بن سفر رایگانی که در نخستین نوبت جشنواره به داوران داده بودند خبر داده و گفت: “این آژانس در نوبت قبلی جشنواره که سال قبل برگزار شد بن سفر رایگانی جهت من و همسرم عنایت کردند و گفته بودند به جز کیش به هر کجا بخواهید می توانید بروید. ما هم چابهار را انتخاب کردیم. گفتند که حالا وقتش نیست، دو هفته دیگر بیایید. دو هفته دیگر رفتیم، گفتند جا نداریم، بعداً بیایید. ما هم بعداً رفتیم و این بار گفتند مهلت اعتبار بن شما به پایان رسیده است!” سخنان دکتر تکمیل همایون با سکوت مدیرعامل آژانس مارکوپولو و البته تشویق حاضران مواجه شد.

در پایان مراسم جمع کثیری از شرکت کنندگان بصورت حضوری به زوج شاهنامه خوان خوزستانی(مسجد سلیمانی و شهنی) تبریک گفته و سوالات خود را پیرامون چگونگی فعالیت های ایشان با ظاهری بیرگانی و بانو قلاوند در میان نهادند.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0