صفحه اصلیشهنیبانک مقالات

نوروز – استاد محمد رضا شاه حسینی

آدمها نزدیک بهم می اندیشند اما بسان هم هرگز . نوروز تنها گزینه ایست که همه ایرانیان ایران و بیرون از ایران و بسیاری از کشورها و مردم جهان که روزگاری ا

سِجِلدِ یک معمار – بهزاد شهنی
چگونه بدون آسیب‌رساندن به قابلیت‌ها، برای زندگی روزانه برنامه‌ریزی کنیم
آش شله قلمکاری به نام فیسبوک!؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آدمها نزدیک بهم می اندیشند اما بسان هم هرگز . نوروز تنها گزینه ایست که همه ایرانیان ایران و بیرون از ایران و بسیاری از کشورها و مردم جهان که روزگاری ایرانی بودند همبستگی غریبی در باور این روز دارند، در نخستین روز از بهار و فرارسیدن نوروز فرخنده نیرویی غریب ناگهان آنها را آماده این جشن با شکوه و باستانی میکند که بهار میرسد و نوروز میاید و برای زنده نگهداشتن نوروز و بزرگداشت این جشن باستانی بگرد هم امده برای شادی و نشاط اماده میشوند و این هماهنگی از باورهای دینی انها نیرومندتر و باشگون است .
دیریست که در بسیاری از مناطق جهان جشن عید نوروز برگزار می‌شود . نوروز را در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، شبه قاره هند و قفقاز، بالکان و بخشی از چین جشن می‌گیرند .

پهنه جغرافیای گسترده نوروز و هنگام بزرگداشت ان در نخستین روز از آغاز بهار در نیمکره شمالی و همچنین پیشینه باستانی و پایبندی مردم این دیار به جشن نوروز بر مهربانی و دوستی و مهرورزی استوار است، از این روی نگاه سازمان ملل را بسوی خود کشاند و در گاهشمار ۱۰ مه سال ۲۰۱۰ ترسایی، مجمع عمومی سازمان ملل با گذراندن قطع‌ نامه‌ای نوروز را برای بزرگداشت آن بهمراه بیش از ۳۰۰ میلیون تن از مردم جهان در بیش از ۱۱ کشور به رسمیت شناخت .

از ان پس در همین راستا همایشی با نام جشن جهانی نوروز برگذار شد که سران کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند در این همایش گردهم آمده و نوروز را در آغاز بهار هستی ارزش نهاده و جشن میگیرند و این جشن یکی از بزرگترین جشنهای باستانی و بنیادی در آسیا بشمار میاید کشورهایی همچون ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قزقیزستان، و آلبانی که نوروز را جشن گرفته و تعطیل رسمی میباشد . نوروز بر همه فرخنده و خجسته باد …………… م . ش

استاد محمد رضا شاه حسینی

10462337_820405281329654_3747516834239667414_n

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0