صفحه اصلیبانک مقالات

آش شله قلمکاری به نام فیسبوک!؟

اين شاعر و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار كرد: فضاي فيسبوك اگرچه به ظاهر اد

بحث خدا شناسی در باره چشم انسان دوربین 576 مگاپیکسلی
تغییرات ژئومورفولوژی کارون در چند سال گذشته /تصاویر
سِجِلدِ یک معمار – بهزاد شهنی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

این شاعر و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: فضای فیسبوک اگرچه به ظاهر ادبی جلوه می‌کند و بیش‌تر شعرها هم فی البداهه سروده می‌شوند، اما در حقیقت آش شله قلمکاری است که هر کاربری در آن دخیل است.

وی افزود: معمولا افراد با سلایق مختلف در فضای گسترده فیسبوک به گشت و گذار مشغول‌اند و آثاری که ارایه می‌کنند هم دارای نقاط ضعف هستند و هم نقاط قوت. افراد در فیسبوک با آحاد مردم در ارتباط هستند؛ از فامیل گرفته تا دوست و آشنا و سفارش شده‌ها و نیز غریبه‌هایی که دوست دارند با شما آشنا شوند.

بهرامی یادآوری کرد: در دهه 80 سایت‌ها و وبلاگ‌ها در وادی ادب و هنر حرف نخست را می‌زدند و حتی از نشست‌های شعر و داستان در شهرستان‌ها هم کارسازتر و موثرتر بودند اما با ورود فیسبوک به دنیای مجازی تقریبا وبلاگ‌ها و سایت‌های ادبی کم رنگ شدند و بیش‌تر کاربران این سایت‌ها و وبلاگ‌ها ترجیح دادند در فضای فیسبوک آثار خود را ارایه دهند چراکه همزمان با ارایه آثار می‌توانستند و می‌توانند ضمن دریافت نظر خوانندگان با آنان نیز در این فضا به صورت پیامکی ارتباط برقرار کنند.

او گفت: از آن جا که کاربران فیسبوک برای آن که بتوانند خوانندگان بیش‌تری داشته باشند ناچارند برای افرادی که شاعر، ترانه‌سرا یا نویسنده‌اند پیغام‌های دوستی بفرستند تا با پاسخ آنان بتوانند خوانندگان بیش‌تری برای آثار خود بیابند. حتی در این راه ناچار می‌شوند به پیام‌های دوستی دوستان، آشنایان، همسایگان و غریبه‌هایی که درخواست دوستی می‌دهند پاسخ مثبت بدهند تا آنان را از نوشته‌های خود بی‌نصیب نکنند چراکه با افزایش کاربران و گرفتن “لایک”‌ها یا “می‌پسندم”‌های بیش‌تر احساس رضایت و آرامش خود را نشان می‌دهد.

او تصریح کرد: البته هر چه پذیرش تقاضاهای افراد بیش‌تر باشد آثار درج شده در صفحات فیسبوک‌تان زیادتر می‌شود و در نتیجه خواندن همه نوشته‌های دیگران امکان‌پذیر نیست و برخی به راحتی از کنار اسم‌های ناآشنا و غیرمشهور می‌گذرند یا این که بدون خواندن شعرها و مطالب آن‌ها مهر “لایک” خود را می‌زنند!

habib bahrami

این شاعر بیان کرد: به راحتی می‌توان متوجه شد که خوانندگان آثار را خوانده‌اند یا فقط لایک کرده‌اند چراکه برای خواندن برخی آثار چند دقیقه‌ای باید وقت صرف کرد اما به محض درج اثر در صفحه فیسبوک می‌بینی که لایک می‌خورد و در نتیجه متوجه می‌شوید که لایک کننده، اثر را نخوانده و تنها قصد داشته است خود را جزو طرفداران آثار شما نشان دهد.

وی اضافه کرد: البته عده‌ای از کاربران، آثار شاعران و نویسندگان فیسبوک را می‌خوانند و نظر هم می‌دهند اما بیش‌تر نوعی نان به هم قرض دادن است و جز تعریف و تمجید نقاط ضعفی برملا نمی‌شود. اگر هم عده‌ای درصدد عیان کردن نقاط ضعف آثار شاعران برآیند به طور حتم مورد غضب برخی از آنان قرار می‌گیرند و ممکن است از فهرست دوستی‌شان حذف شوند. بنابراین کاربران بیش‌تر تلاش می‌کنند تا با تعریف و تمجید یا با گفتن کلمه “درود” نشان دهند که اثر را خوانده‌اند و بر آن مهر تایید زده‌اند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: در فیسبوک افراد کم‌کار و پرکار زیاد است اما نظر من این است که شاعران و نویسندگان از زیاده گفتن و نوشتن در این فضا خودداری کنند چراکه ممکن است برخی از این آثار به درستی دیده و خوانده نشوند. معمولا خواندن داستان یا یادداشت‌های طولانی در فیسبوک کم‌تر صورت می‌گیرد و امروزه کاربران دوست دارند مطالب کوتاه و قابل فهم بخوانند. همان گونه که گفتم دلیل لایک خوردن برخی مطالب بلند نشان‌گر خوانده شدن آن‌ها نیست.

بهرامی توضیح داد: متاسفانه بارها دیده‌ایم که برخی آثار بی‌آنکه نام نویسنده و شاعر را به همراه داشته باشند در فضای فیسبوک و حتی برخی وبلاگ‌ها درج شده‌اند. البته با یک جست‌و‌جوی ساده در موتورهای جست‌وجو‌گر می‌توان به نام نویسندگان و شاعران آثار پی‌برد اما درست این است که علاقه‌مندان به شعر و نویسندگی در هنگام استفاده از آثار دیگران امانت‌دار باشند و تلاش کنند نام شاعر یا نویسنده حذف نشود تا خدای ناکرده مهر سارق ادبی بر پیشانی‌شان نخورد.

این روزنامه‌نگار اظهار کرد: به اعتقاد بنده آثار خوب، متوسط و بد‌ ادبی در فضای فیسبوک وجود دارد اما احساس می‌کنم که بیش‌تر آثاری که درج می‌شود به صورت فی‌البداهه سروده شده و استخوان‌بندی محکمی ندارند اما ارزش یک بار خواندن را دارند. هرچند که برخی آثار نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند اما متاسفانه در این فضا نقد درستی بر روی آثار صورت نمی‌گیرد و بیش‌تر نظرها هم در حد یکی دو خط هستند و هم در وادی تعریف و تمجید سیر می‌کنند.

وی گفت: به هر روی، فضای ادبی فیسبوک برای شاعران، نویسندگان و نیز خوانندگان آثار فضای گسترده، متنوع و ثمربخشی بوده و می‌تواند باشد که امیدواریم روز به روز درخت دوستی، انسانیت و معنویت در فضای فیسبوک پربارتر شود.

نظرات

وردپرس: 0
دیسکاس: 0